Retningslinjer i byplanområdet

Saksfremlegg - Retningslinjer og prinsippavklaringer for utbyggingsprosjekt i Byplanområdet (PDF, 153 kB)

Retningslinjer og prinsippavklaringer Byplan (PDF, 2 MB)

Det er viktig at arbeidet med byplanen ikke stopper utviklingen innenfor planområdet helt. Siden reguleringsplanene i Brønnøysund er blitt utdaterte, er det flere omsøkte og planlagte prosjekter som utfordrer gjeldende reguleringsplaner. På bakgrunn av forannevnte, og etter innspill fra Plan- og næringsutvalget, er det behov for noen retningslinjer for nye prosjekter.

Utgangspunktet vil være at gjeldende reguleringsplaner og kommuneplanens arealdel følges, men kommer det søknader og dispensasjoner eller nye reguleringsplaner, skal man ha noen overordna retningslinjer for behandling av disse.

De foreslåtte retningslinjene og prinsippavklaringene skal fungere som et styringsverktøy i påvente av ny kommunedelplan for Brønnøysund og omland. Disse retningslinjene er ikke juridisk bindende, men vil kunne være en rettesnor for plan- og byggesaksarbeidet, når de er vedtatt, både for administrasjonen og Plan- og næringsutvalget. Ved at disse retningslinjene vedtas av Plan- og næringsutvalget, gir det føringer for ønsket utvikling av Byplanområdet.

Flere av retningslinjene vil kunne tas inn som bestemmelser i Byplanen, når denne vedtas. De vil da bli juridisk bindende og bare kunne avvikes ved at det eventuelt gis dispensasjon. Gjennom planprosessen og bruken av retningslinjene, vil det bli avklart hvilke retningslinjer som bør tas inn i planen som bestemmelser, hvilke som fortsatt bør være retningslinjer, og eventuelt hvilke som bør tas bort.

Målet med retningslinjene er å sikre en utvikling av Brønnøysund, der byen beholder sitt særpreg som kystnær småby, og at nye prosjekter tilpasser seg den eksisterende bebyggelsen. Samtidig gis det rom for ny og utradisjonell arkitektur i områder som er lite ensartet. Det er uansett viktig at den nye bebyggelsen tilpasses eksisterende volum og byggehøyder i nærområdet.