Hva er trygghetsalarm?
Trygghetsalarm er en alarm som du bærer på deg. Hvis du utløser en trygghetsalarmen, vil helsepersonell umiddelbart ta kontakt eller komme hjem til deg. Alarmen bæres rundt halsen som et "smykke" eller på armen som en "klokke".
Kommunen har anskaffet seg to ulike alarmer som vi kan tilby:
- en mobil alarm som kan brukes både ute og inne eller
- en som kun kan brukes inne, men som gir muligheter for å koble på andre sensorer .
- Alarmen skal kun benyttes i akutte situasjoner
- Du må kunne betjene alarmen og snakke med hjemmetjenesten
- Du må sørge for at det er mulig å tilkoble trygghetsalarm
Med den nye typen alarmer vil det også bli en mulig for pårørende å delte på en varslingsliste, hvis ønskelig. Dersom pårørende er utilgjengelig, vil alarmen videresendes til helsetjenesten.
Ved spørsmål om trygghetsalarmer kontakt: Synne Mari Trælnes eller ring til Tjenestekontoret.
Hvem kan få tilbudet?
Du som av ulike grunner kan ha behov for å tilkalle hjelp fra kommunens hjemmetjeneste.
Slik søker du
Digitalt søknadsskjema helse og omsorgstjenester
I søknadsskjemaet beskriver du dine hjelpebehov.
Hva skjer etter at jeg har søkt?
Etter at du har sendt inn søknaden din, vil en saksbehandler ta kontakt med deg for å vurdere ditt behov.
Hva koster det?
Tilknytningsavgift kr 1000,-
Abonnementsavgift kr 275,- per måned
Prisen fastsettes av kommunestyret.
Klage
Har du klage på vedtak, ta kontakt med Tjenestekontoret.
Tilbakemelding
Dersom du mottar tjenesten og ønsker å gi tilbakemelding, ta kontakt med soneleder i hjemmesykepleien.